Tembang jawa mocopat wonten 11 (sewelas) cacahe, kang
gambarake jejering manungsa awit wonten garbane ibu ngantos kapundut ing
ngarsane kang Maha Kuwaos, nggih meniko :
Tembang jawa mocopat dapat digolongkankan menjadi 11
tembang, yang menggambarkan jalannya kehidupan manusia sejak didalam kandungan
ibunda sampai meninggalnya untuk menghadap Yang Maha Kuasa, yaitu :
1. Maskumambang, gambarake jabang bayi sing isih ana kandhutane
ibu, sing durung kawruhan lanang apa wadon. Mas tegese durung weruh lanang dan
wadon. Kumambang tegese uripe ngambang nyang kandhutane ibune.
Melambangkan embrio yang masih dalam kandungan ibunya, yang
belum diketahui laki atau perempuan. Mas, artinya belum diketahui laki atau
perempuan, sedangkan Kumambang, artinya hidupnya masih dialam kandungan
ibundanya.
2. Mijil, ateges wis lahir jabang bayine wujud lanang apa
wadon
Artinya sudah lahir didunia jenis kelamin laki atau
perempuan.
3. Kinanthi, saha tembung kanthi utawa tuntun, kang ateges
dituntun supaya bisa mlaku ngambah panguripan alam ndonya.
Berasal dari kata kanthi atau menuntun, yang artinya
dituntun supaya dapat berjalan didunia ini.
4. Sinom, tegese kanoman, minangka kalodhangan sing paling
penting kanggone remaja supaya bisa ngansu kawruh sak akeh-akehe.
Artinya pemuda/remaja, disini yang terpenting bagi remaja
agar bisa menuntut ilmu yang setinggi-tingginya.
5. Asmaradana, tegese rasa tresna, tresna marang liyan (pria
lan wanita) kang kabeh mau wis dadi kodrat Illahi.
Artinya mempunyai rasa cinta kasih kepada sesamanya baik itu
pria maupun wanita, karena semua itu sudah merupakan kehendak/kodrat Yang Maha
Kuasa.
6. Gambuh, saka tembung jumbuh/sarujuk kang ateges yen wis
jumbuh/sarujuk njur digathukake antarane pria lan wanita sing pada nduweni rasa
tresna mau, ing pangangkah supaya bisaa urip bebrayan.
Berasal dari kata nyambung/sesuai yang artinya kalau sudah
pas selanjutnya dijodohkan antara pria dan wanita yang sudah saling mencintai,
dengan harapan dapat menjalin kehidupan yang langgeng.
7. Dandanggula, nggambarake wong kang lagi seneng-senenge,
apa kang digayuh bisa kasembadan. Kelakon nduwe sisihan/keluarga, duwe omah,
urip cukup kanggo sakkeluargane. Mula kuwi wong kang lagi bungah/bombong atine
bisa diarani lagu dandanggula.
Menggambarkan seseorang yang berbahagia, apa yang
dicita-citakan dapat terlaksana. Terlaksana mempunyai pasangan, mempunyai
rumah, kehidupan yang kecukupan untuk keluarganya. Makanya seseorang yang
sedang menemukan kebahagiaan dapat dikarakankan ibaratn lagunya dandanggula.
8. Durma, saka tembung darma/weweh. Wong yen wis rumongso
kacukupan uripe banjur tuwuh rasa welas asih marang kadang mitra liyane kang
lagi nandhang kacintrakan, mula banjur tuwuh rasa kepingin darma/weweh marang
sapadha-padha. Kabeh mau disekunyung uga saka piwulange agama lan watak sosiale
manungsa.
Berasal dari kata pemberi. Seseorang yang merasa kecukupan
hidupnya kemudian tergugah rasa kasihan kepada sanak saudara yang sedang
menderita, makanya tergugah ingin membantu dan memberi pertolongan kepada siapa
saja. Semua itu diberikan pertolongan sesuai ajaran agama dan rasa sosialnya
kepada sesama.
9. Pangkur, saka tembung mungkur kang ateges, nyingkiri hawa
nepsu angkara murka, kang dipikir tansah kepingin weweh sapadha-padha.
Berasal dari kata meninggalkan yang artinya menghindari hawa
nafsu yang angkara murka, semua yang dipikirkan senantiasa berkeinginan
membantu kepada sesamanya.
10. Megatruh, saka tembung megat roh utawa pegat
rohe/nyawane, awit wis titi wncine katimbalan marak sowan mring Sing Maha
Kuasa.
Berasal dari kata lepas rohnya atau mati, karena sudah
saatnya dipanggil menghadap kepada Yang Maha Kuasa.
11. Pucung, yen wis dadi layon/mayit banjur dibungkus mori
putih utawa dipocong sak durunge dikubur.
Kalau sudah menjadi bangkai kemudian dibungkus dengan kain
putih atau dipocong sebelum dikebumikan.
Comments
Post a Comment